Amb aquest nom és coneix el moviment de renovació teatral que va sorgir a
A tots aquests autors se’ls atribueix haver revolucionat un panorama teatral, el de l’immediata postguerra, caracteritzat pel monopoli del West End a les mans d’uns pocs empresaris que produïen obres centrades en el món i les problemàtiques de les classes privilegiades, tot mostrant indiferència cap als esdeveniments contemporanis i les mostres de canvi social. Els anys 50 i principis dels 60 es caracteritzaven per l’estabilitat social i la prosperitat, dins un panorama polític basat en un consens entre laboristes i conservadors pel que fa a les línies generals d’acció nacional I internacional. No obstant, pel 1956, fets com la crisi de Suez o la invasió soviètica d’Hongria mostraven imatges de dissensió, inestabilitat, fractura i debilitat, que afectaven els representants d’unes i altres tendències ideològiques. Jimmy Porter, l’heroi de Look Back in Anger, reaccionava amb ràbia contra aquest estat de coses. Però aquesta reacció no sorgia del no res, sinó que Jimmy Porter s’aliniava amb altres anti-herois irats - com els protagonistes de les novel·les Lucky Jim (1954), de Kingsley Amis, o The Outsider (1956), de Colin Wilson –, dins el context crític que va afavorir el nou moviment literari, format a principis dels 50 per un grup de poetes i novel·listes, conegut com “The Movement”. En aquesta línia no podem oblidar tampoc la tasca del cinema realista britànic que, entre 1959 i 1965, es va basar en textos d’obres teatrals i novel·les del moment. Així mateix, l’estrena de Look Back in Anger i la consolidació posterior de l’etiqueta “Angry Young Men” es va dur a terme a l’empara de
Amb Look Back in Anger com a manifest, a grans trets, als dramaturgs adscrits al moviment dels “Angry Young Men” se’ls atribueixen una sèrie de característiques definitòries com la joventut, la modernitat, la pertinença a la classe obrera, vitalitat, emoció... Com a grup, doncs, manifestaven una voluntat de canvi, de reacció davant el teatre establert, que consideraven llunyà dels problemes socials del moment i representant dels valors conservadors de les classes privilegiades. Varen adoptar conviccions socialistes contràries al consens polític imperant i aviat s’alinearen amb el pensament de la “New Left”, tot configurant un activisme més ètic i moral que no centrat en l’àmbit econòmic o polític. I, finalment, el seu projecte de crear un teatre contemporani i anti-hegemònic es va basar en els discursos del realisme. Aquest dibuix de conjunt es va convertir, partint de “l’acte de vandalisme semiòtic” que constituïa Look Back in Anger al moment que es va estrenar, en una marca que circulava entre la premsa i els crítics i que afavoria la voluntat de promoció de nous autors de
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada